“Martaskalnā” dzimst jaunas idejas

GalerijaPrint

Aukstā ziemas dienā, braucot pa apledojošu ceļu uz Krustpils novada Atašienes pagasta bioloģisko saimniecību “Martaskalns”, nevar iedomāties, kāda lauku un pļavu smaržu bagātība te valda vasarā.

Saimniecība atrodas pie paša Teiču rezervāta, apkārt valda klusums un ziemas miers, bet tējas namiņa kamīnā silti deg uguns, smaržo dažādu augu slotiņas.

Kristīna Rubina stāsta par saimniecības izveidi, grūtajiem sākuma gadiem, uzdrīkstēšanos, īstenotajiem projektiem. Kristīna atzīst, ka vislabākās idejas un biznesa plāni rodas tad, kad nav naudas, – krīzes laikā. Saimniecība attīstījusies lēnām, soli pa solim. Bioloģiskā saimniecība dibināta 2001. gadā ar 19 ha zemes, kad Kristīna ar ģimeni dzīvoja Atašienes centrā. Taču lauku īpašums 3 km no centra gaidīja darba rokas un jaunas idejas.

Drīz vien piepildījās arī Kristīnas sapnis, – tika uzcelts koka tējas namiņš, kur notika gan tēju ražošanas un realizācijas process, gan apmeklētājiem piedāvāta pirts un nakšņošanas iespējas. Tēju sagatavošanu Kristīna mācījās no Māras Bergmanes – tolaik jau pieredzējušas bioloģisko tēju audzētājas. Drīz vien “Martaskalns” kļuva par iemīļotu lauku tūrisma vietu, kur bija iespējams iegādāties saimniecībā saražoto produkciju – augļus un dārzeņus, zāļu tējas, kaltētas garšvielas. To visu varēja nobaudīt degustācijās, doties ekskursijā pa saimniecību un visbeidzot nopērties pirtī. Kristīna uzsver, ka sākumā prasības bija citas, tagad tās ir mainījušās. Šobrīd mājražotājiem dota “zaļā gaisma”, tikai jāatceras, ka jābūt ļoti augstai kvalitātei, lai bioloģiskajai produkcijai būtu pastāvīgi pircēji. Kristīna nemitīgi seko līdzi aktualitātēm tūrisma un mājražošanas nozarēs, ar savu produkciju – tējām, kaltētām garšvielām un bioloģiskiem dārzeņiem piedalās starptautiskās izstādēs „Balttour” un “Riga Food”. Viņa uzskata, ka dalībai izstādē “Riga Food” ir augsta pievienotā vērtība. Tā ir iespēja īsā laika posmā parādīt savu produkciju lielam potenciālo patērētāju skaitam. Dalība gadskārtējā izstādē nodrošina klientu piesaisti, jaunus līgumus, līdz ar to – produkcijas noieta pieaugumu.

Valsts prezidents Raimonds Vējonis, atklājot “Riga Food 2016” izstādi, uzsvēra, ka pārtikas ražotāju lielākais potenciāls ir nišas produkti un bioloģiskā pārtika. Tikai ar tiem varēsim iekarot jaunus tirgus.

Kristīna nemitīgi domā, kā pilnveidot, dažādot un attīstīt savu saimniecību, lai neiestātos rutīna. Ir nepieciešamas zināšanas un prasmes, lai saglabātu atpazīstamību un klientu uzticību. Atbalsts ideju attīstīšanā ir meita Marta Rubina. Viņas lielākā aizraušanās ir saldumu gatavošana. Marta pārzina gan ļoti senas receptes, gan izdomā pavisam jaunus izstrādājumus. Viņa ir vēl ļoti jauna un droši pieņem izaicinājumus. Turpinot mācības Latvija Lauksaimniecības universitātē Jelgavā, Marta labprāt piedalās dažādos Latvijas mēroga konkursos, piemēram, “Rimi” konkursā “Latvijas gardākā kūka” un Latvijas Televīzijas šovā “Kūku kari”.

Šovasar “Martaskalnā” tika uzsākta ķirbju audzēšana, lai izmēģinātu ķirbju eļļas ieguvi, šī ideja aizgūta no pieredzes brauciena uz Austriju, bet priekšā vēl garš ceļš līdz sertificētai eļļas ražošanai. Saimniecību plānots no mājražotāja pareģistrēt par ražotāju. Šogad paredzēts būtiski palielināt bioloģisko dārzeņu platības. Galvenā problēma laukos ir cilvēku resursi, jo grūti atrast strādniekus, kuri godprātīgi un patstāvīgi strādātu.

Kristīna pārzina dažādas prasmes, kas saistās ar veselību un labsajūtu. Darbojoties lauku dzīvesziņas popularizēšanā biedrībā “Abra”, viņa māca ziepju gatavošanu no dabiskām izejvielām, vada nodarbības par pirts rituāliem un dabiskās kosmētikas gatavošanu, organizē nodarbības aušanas prasmju apguvē.

Īstenošanu 2017. gadā gaida jaunas idejas un projekti. Lai visiem ražotājiem Jaunajā gadā izdodas piepildīt savas ieceres

Anita Putka,

LLKC Jēkabpils nodaļas uzņēmējdarbības konsultante

Foto: Anita Putka

Foto galerija: 

Pievienot komentāru