Pievienotā vērtība lauksaimniecībā – iedvesma no Siguldas novada uzņēmējiem

Devāmies 23. septembrī saimniecību apmeklējuma braucienā uz Siguldas novadu, lai iepazītos ar saimniecībām un uzņēmumiem, kas dažādās nozarēs sekmīgi attīsta pievienotās vērtības radīšanu saviem produktiem.
Braucienu sākām ar z/s “Bračas” apmeklējumu. Tā ir viena no lielākajām atklātā lauka dārzeņu saimniecībām Latvijā, kas apsaimnieko vairāk nekā 70 hektāru zemes. Galvenās kultūras ir burkāni, Ķīnas kāposti, puravi, kolrābji, zirņi un cūku pupas, bet mazākās platībās audzē arī kāpostus, brokoļus, saldo kukurūzu, pupiņas un citus dārzeņus. Saimniecība strādā pēc integrētās audzēšanas metodēm, lai nodrošinātu augstu kvalitāti un atbilstību tirgus prasībām. “Bračas” ir viens no kooperatīva “Mūsmāju dārzeņi” dibinātājiem un ir aktīvs biedrs vairākās nozarē nozīmīgās organizācijās. Tas ļauj nodrošināt stabilu noietu lielveikalu ķēdēs. Saimniecība arī aktīvi iesaistās inovācijās – tiek izmēģinātas jauktās stādījumu sistēmas, lai uzlabotu ražību un ražas kvalitāti, kā arī mazinātu slimību izplatību. Mūs ļoti laipni uzņēma saimnieku meita, kura izveda pa laukiem un ļāva ieskatīties noliktavā. Īpaši sajutām, cik liels darbs tiek ieguldīts – un nepārtrauktie izaicinājumi, kas prasa pilnīgu atdevi septiņas dienas nedēļā.
Braucienu turpinājām ar SIA “Rāmkalni Nordeco” apmeklējumu. “Rāmkalni” ir spilgts piemērs, kā pievienot vērtību augļiem un ogām, radot sukādes, sīrupus, dabīgus dzērienus un veselīgas uzkodas. Viņu zīmols jau kļuvis atpazīstams visā Latvijā un spēj konkurēt ārvalstīs, pateicoties modernām tehnoloģijām un spēcīgam mārketingam. Uzņēmuma pārstāvis Kaspars Timermanis stāstā par attīstību uzsvēra, ka patērētāji arvien vairāk meklē veselīgas, dabīgas un vizuāli pievilcīgas alternatīvas parastajiem saldumiem un dzērieniem. Tieši šeit vietējiem uzņēmumiem paveras iespēja nostiprināties gan vietējā tirgū, gan eksportā.
Noslēgumā apmeklējām “Zilver” vīna darītavu Siguldā. Tā ir ģimenes darītava, kas ražo augļu, ogu un ziedu vīnus, izmantojot Latvijā audzētas izejvielas – cidonijas, rabarberus, pīlādžus, jāņogas, aronijas, avenes, dzērvenes un citas ogas. “Zilver” darbojas pēc principa “no stāda līdz vīnam”, rūpējoties par kvalitāti visos posmos — no stādīšanas un ražas novākšanas līdz fermentācijai, pildīšanai un degustācijai. Papildus produkcijas ražošanai tiek piedāvātas degustācijas un ekskursijas, kas ne tikai palielina ienākumus, bet arī stiprina zīmola atpazīstamību un veido ciešāku saikni ar patērētājiem. Vīndaris Reinis Zilvers uzsvēra, ka augļvīnu nozare Latvijā attīstās, un arvien lielāku lomu iegūst nišas produkti ar stāstu un autentiskumu. Patērētāji arvien vairāk novērtē vietējo izcelsmi un roku darbu, kas šādiem uzņēmumiem ļauj būt konkurētspējīgiem arī ar importa produkciju.
Braucienā redzētais spilgti parādīja, ka pievienotās vērtības radīšana lauksaimniecībā nav tikai pārstrāde. Tā ir stratēģija, kas balstās uz kooperāciju un tirgus stabilitāti, zīmola attīstību un veselīga dzīvesveida popularizēšanu, kā arī nišas un tūrisma produktu radīšanu. Protams, šāds ceļš nav viegls – tas prasa lielu darbu, neatlaidību un spēju pārvarēt dažādus izaicinājumus. Taču pieredze pierāda: ieguldītais darbs atmaksājas, jo rada iespēju dažādot ienākumus un piedāvāt produktus, kas uzrunā gan vietējos, gan ārvalstu patērētājus.
Pasākums tika īstenots projekta LAP 2014.-2020. apakšpasākumā “Saimniecību un mežu apmeklējumu nodrošināšana ”, LAD līguma Nr. 10.2.1-2.36/23/P23.
Katrīna Kļimovska,
LLKC Talsu biroja uzņēmējdarbības konsultante
Pievienot komentāru