Ukrainas lauksaimniekiem lielas iespējas sniedz Ļvovas tirgus

GalerijaPrint

 

LLKC Jelgavas un Dobeles konsultāciju biroji organizēja pieredzes apmaiņas braucienu uz Ukrainu, kura laikā dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar  netradicionālajām  lauksaimniecības nozarēm,  lauku saimniecību  piedāvājumu  lauku tūrismā, kā arī mājražošanas pieredzi. Interesanti bija vērojumi augļu un dārzeņu vairumtirdzniecības tirgū “Shuvar” Ļvovā, un radās secinājums, ka Latvijas uzņēmējiem noteikti būtu vērts mācīties tirgus vadību no Ukrainas kolēģiem.

Ļvovas apgabalā  realizē  21% gaļas, 25% zivju, 48% dārzeņu un 65% augļu no kopējās valstī pārdotās produkcijas. Tirgus “Shuvar” ir pirmais un lielākais Rietumukrainas lauksaimniecības produktu vairumtirdzniecības tirgus. Tas ir Ukrainas uzņēmums, kura mērķis ir radīt mūsdienīgu svaigu lauksaimniecības produktu tirgu. Tirgus moto: palīdzēt  Ukrainas ražotājiem kļūt bagātiem un patērētājiem iegūt drošus  un  augstas kvalitātes produktus.

Tirgus Ļvovā pastāv jau 28 gadus un  darbojas  24 stundas diennaktī (izņemot  tikai trīs dienas gadā). 20 ha platībā  strādā 480 pastāvīgie nomnieki, kas nodrošina 5000 darbavietas. Tirgū tiek realizētas 30 000 produktu vienības, kas kopā sastāda 640 000 tonnas produktu gadā.   “Shuvar” tirgus nodrošina  600 tirdzniecības vietas tieši no transportlīdzekļiem 40 000 m2 platībā, un gadā šeit iebrauc vidēji 1,5 miljoni automašīnu. 

“Shuvar” teritorijā katrai pārtikas preču grupai ir veikali:

  • Gaļa un gaļas produkti.  5000 m2 platībā  tiek  realizēts 30 000 tonnas produkcijas gadā.
  • Zivis un jūras veltes. 4000 m2 platībā 33 tirdzniecības vietās tiek realizēti  500 produktu veidi ar kopējo svaru  8000 tonnas.
  • Augļi un dārzeņi tiek realizēti 8000 m2 platībā  67 tirdzniecības vietās ar kopējo daudzumu  100 000 tonnas.

Tiek tirgoti arī piena produkti,  saldumi, ziedi un stādi un sadzīves ķīmija.

Vietējiem ražotājiem vairumtirdzniecības tirgus “Shuvar” piedāvā lojalitātes programmu „Ukrainas ražotājs”,  kuras ietvaros  ražotājiem  ir šādas   priekšrocības:

  • Atlaide tirdzniecībai tirgū. Vietējiem ražotājiem ir  pieejama aktuālā informācija par plānoto tirgus atbalstu, cenām, tendencēm un plāniem.
  • Tirdzniecības vietas  atlaides vietējiem ražotājiem veidojas atkarībā no tirdzniecības biežuma. Ja tirdzniecība notiek  1–9 reizes  gada laikā, atlaide ir 10%. Ja paredzēts tirgoties 10–20  reizes gadā, atlaide ir 20%.  Ja tirgojas vairāk nekā 20 reizes gadā, tad atlaide ir 25% no kopējās maksas.

Lai nodrošinātu optimālu tirgus darbību, tiek slēgti sadarbības līgumi starp“Shuvar” tirgu un  saimniecībām, ražotāju apvienībām, kā arī ar  ciematu un pilsētu padomēm. Tirgoties var, tikai saņemot ražotāja karti. Ražotājiem ir  paredzēta īpaša ieejas maksa (vai vietas maksa), ja ir izziņa no vietējās padomes.

Samērā vienkārša ir pieteikšanās tirgum. Tā ir trīs soļu sistēma,laikļūtupardalībnieku:

  • Paraksta vienošanos par sadarbību ar tirgu “Shuvar” (lauku saimniecībām, ražotāju apvienībām, ciematiem un pilsētu padomēm). Līguma paraugs ir pieejams pielikumā.
  • Lai saņemtu īpašu ieejas maksu, jāparaksta pieprasījums vietējā domē. Arī tas ir pielikumā.
  • Jāsazvana atbildīgā tirgus persona, lai kļūtu par programmas “Ukrainas ražotājs” dalībnieku. Ir norādīta kontaktpersona un telefona numurs.

Tirgum ir izveidots arī interneta veikals, kur  “Shuvar” piedāvā svaigus un mājās gatavotus augstas kvalitātes produktus klientiem, kuri vēlas ietaupīt laiku. Viss tiek nopirkts un iepakots “Shuvar” tirgus teritorijā. Pasūtījumi tiek piegādāti  klientam ērtā  laikā.

Interneta tirdzniecības klientiem tiek piedāvātas  lojalitātes programmas #ZakupyNaShuvari (#ShoppingAtShuvar) iespējas, informācijas atbalsts, līdzdalība dažādos  pasākumos, kā arī  projektos. Ir iespēja pēc pasūtījuma iegādāties kalibrētus, attīrītus, iepakotus produktus, tajā skaitā  vairāk nekā 500 zivju un jūras veltes, eksotiskus  augļus  un dārzeņus, gaļu un gaļas produktus no Ukrainas ražotājiem.

Informācija par aktualitēm pieejama:    https://www.facebook.com/Shuvar.WMAP.

Tirgus mājaslapā regulāri tiek ievietota informācija par tirgus cenām konkrētajā laikā noteiktam produktam.  Iespējams apskatīties produkta minimālo, maksimālo un vidējo cenu, kā  arī cenu dinamiku.

Piemēram, informācija no mājaslapas: “Cenas kartupeļiem Ukrainā beidzot ir sākušas kristies. Sākot ar 2019. gada 26. augustu, OSPP “Shuvar” – lielākajā Rietumu vairumtirdzniecības tirgū – kartupeļi tiek piedāvāti par 0,25–0,32 eiro/kg, tas ir, mazāk nekā nedēļas laikā cena ir kritusies par 25%”.

Saite : https://info.shuvar.com/price?lang=en.

Tāpat iespējams iegūt arī informāciju par desmit aktuālākajiem  un visvairāk pārdotajiem  tirgus produktiem. Piemēram, laika posmā no 29. jūlija līdz 4. augustam visvairāk pārdoti tomāti, kas veido 43% no pārdoto dārzeņu apjoma un ir 1215 tonnas, sīpoli 14,7% vai 409 t; kartupeļi 11% vai 324 t, kāposti 10% vai 290 t, paprika 8% vai  221 t, gurķi 4% vai 110 t.  Ķiploki, puķkāposti un burkāni šajā periodā veido 2% pārdotās produkcijas un ir  30–40 tonnas katrs.

Apkopojot secinājumus par tirgu „Shuvar”:

  • Tajā izveidota laba atlaižu sistēma tirgotājiem.
  • Darbojas pārskatāma un efektīva mājaslapa.
  • Tirgus administrācija ir viegli pieejama.
  • Tiek ievietota aktuāla informācija sociālajos tīklos, tajā skaitā par cenām, lai  saimniekam iespējams pieņemt pareizo lēmumu par dalību tirgū konkrētajā dienā.
  • Redzams tirgus nozaru un  tirgotāju izvietojuma plāns.
  • Tirgum ir savs internetveikals.
  • Tirgus piedalās dažādos projektos, tajā skaitā uz attīstību vērstos.
  • Tirgus mājaslapā pieejama noderīga informācija, un visu atļauju saņemšana ir uzskaitīta pa soļiem, visi pielikumi un nepieciešamās veidlapas ir  ievietotas pie katra izpildāmā jautājuma, kas ļoti samazina birokrātisko dokumentu slogu un tādējādi ietaupa tik ļoti dārgo lauksaimnieka laiku.  Arī šis ir labs piemērs, ko ir vērts pārņemt citām valstīm, lai uzlabotu savstarpējo komunikāciju starp tirgus administrāciju un zemnieku, atvieglojot nepieciešamo dokumentu sakārtošanu un ekonomējot laiku.
  • Aktuālā konkrētā produkta cenas uzskaite, novērtējums un atspoguļošana dod reālu un ticamu informāciju gan pārējiem ražotājiem, gan arī valsts iestādēm nepieciešamās informācijas saņemšanai un tālākai apstrādei. Arī šis labais piemērs būtu pārņemams.
  • Svarīga ir arī tirgus informācija par pārdotajiem apjomiem, kas dod ražotājiem  iespēju novērtēt produktu grupas, kuras  tirgū ir mazāk pieejamas, līdz ar to  plānot ražošanas apjomus nākamajiem periodiem.

Dace Drošprāte, 

Jelgavas nodaļas lauku attīstības konsultante

Foto galerija: 

Pievienot komentāru