Zviedrijas garšas un pieredzi lūkojoties

GalerijaPrint

Zviedrijā Jemtlandes lēnes reģions ir tūrisma un garšu galamērķis daudziem interesentiem. Tomēr tur atrodas ne tikai garšu baudīšanas iespējas, bet arī lauku attīstības un izglītības centrs “Torsta AB” un mājražotāju izglītības centrs “Eldrimner”. Tāpēc februāra sākumā devāmies pieredzes apmaiņas braucienā kopā ar pasākuma “Novada Garšas” pagājušā gada veiksmīgākajiem dalībniekiem.

Braucienā piedalījās “Novada Garšas” konkursa “Tautas garša 2019” uzvarētāji – ražotāji no “Capulus Terra”, SIA “Dūmiņu vīna darītava”, “Dabas laboratorijas”, SIA “Smalkais muslis”, z/s “Krišjāņi”, kā arī pārstāvis no z/s “Kotiņi”, jaunie pavāri, kuri uzvarēja pavārzeļļu konkursā, pavāri no “Pavāru kluba” un vairāki LLKC konsultanti.

Brauciena dalībnieki pārstāvēja dažādas sfēras, tāpēc gūtā pieredze arī bija ļoti atšķirīga, – tika apmeklētas vairākas saimniecības (gaļas liellopu saimniecības un kautuve, bioloģiskā daudznozaru saimniecība, kuru atbalsta pašvaldība, neliela dārzeņu audzēšanas saimniecība, augļu un ogu pārstrādātāja, kafijas grauzdētājs, neliela alus darītava, kā arī vairāki ēdināšanas uzņēmumi, kas savos ēdienos iekļauj pēc iespējas vairāk reģionā izaudzēto produktu). Tomēr šajā rakstā vairāk par mājražotāju izglītības centru un sociālajos tīklos organizēto tirgu “Reko-Ring”.

“Reko-Ring” pārtikas tirgus principu atzīst saimnieki

Dārzeņu saimniecībā “Ås Trädgård” saimnieki atzīst, ka patlaban  aktuāli ir sociālie tīkli (Facebook un Instagram), jo tajos var organizēt tirgošanos attālināti, kā arī rādīt produkta ražošanas/audzēšanas procesu. Te arī uzzinājām, ka saimniecība savu produkciju pārdod ne tikai saimniecības veikaliņā, tradicionālā tirgū, restorāniem un veikalam, bet arī vietējā FB tirgus grupā. Tajā katru nedēļu tirgus dalībnieki – pārdevēji – ievieto informāciju (arī foto) ar konkrētajā nedēļā pieejamajiem produktiem un to cenu, tad pircēji komentāros piesakās, ko vēlas, pārdevēji konkrētā laikā produktus piegādā visiem, kuri pieteicās. Šo tirgus lapu un pašu tirgošanās procesu sauc par “Reko-Ring Ostersund”pārtikas tirgu. Šādi tirgošanas principi reģionā pārņemti no Somijas kāda projekta ietvaros. Pašu lapu FB tīklā izveidoja un administrē viens cilvēks, kas to dara brīvprātīgi. Šāda tirgus principi:

1. Ir kopēja tirgus grupa, kuras mērķis ir kalpot par pirkšanas un pārdošanas platformu starp patērētājiem un galvenokārt pārtikas ražotājiem tuvākajā apkārtnē bez starpniekiem. Tomēr ir iespējams piedalīties arī tālākas apkārtnes ražotājiem, ja tas papildina pieejamo produkcijas klāstu.

2. Tiek noteikta viena diena nedēļā, konkrēts datums, laiks un vieta, kad un kur tiks veikta piegāde.

3. Ražotāji, kuri vēlas piedalīties nākamajā pārdošanas reizē, savlaicīgi ievieto sludinājumu grupā. Visai produkcijai ir jābūt pašu ražotai, uzņēmējam ir jābūt reģistrētam atbilstoši gan pārtikas, gan nodokļu un grāmatvedības likumdošanai.

4. Patērētāji produkcijas un to daudzuma pasūtīšanu veic,  komentējot ražotāja konkrētā sludinājuma ierakstu, naudas norēķini notiek starp pircēju un patērētāju iepriekš.

5. Piegādes laikā ir iespēja uzdot jautājumus ražotājam, iepazīties. Tas arī atšķir šāda veida tirgošanos no veikala anonīmo preču iegādes. Tai pat laikā ražotājam ir iespēja taupīt laiku, neatrodoties tirgū pilnu dienu vai veicot piegādes patērētājiem vairākās konkrētās adresēs, jo šajā gadījumā piegāde ir vienā adresē un aizņem pusstundu papildu ceļam no saimniecības līdz piegādes vietai.

Jāatzīst, ka šis tirgus princips ir līdzīgs tiešās pirkšanas pulciņiem, kas aktuāli arī Latvijā, tomēr saredzu vairākus ieguvumus, izmantojot slēgto FB grupu:

1. Atviegloti administrēšanas uzdevumi (grupas uzturēšana, administrēšana, vietas apstiprināšana, kur nav nepieciešama konkrētās telpas uzturēšana, preču savākšana atkarībā no piegādātāju noteiktā laika, preču sadale un izdalīšana, centralizēti naudas norēķini).

2. Patērētāji un ražotāji satiekas paši konkrētā laikā reizi nedēļā (iespēja iepazīties un aprunāties).

Šī noteikti ir pieredze un princips, ko kāds aktīvs reģions arī Latvijā varētu pārņemt.

Izglītības centrs, kura aktivitātes izglīto un iedvesmo

Mājražotāju izglītības centrs “Eldrimner”dibināts 1995. gadā un 2005. gadā kļuvis par nacionālo mācību centru. Tas sniedz zināšanas, atbalstu un iedvesmu mazajiem pārtikas ražotājiem visā Zviedrijā un citās Skandināvijas valstīs.

“Eldrimner” aktiviātes

Centra organizētajās mācībās 2019. gadā piedalījās 500 dalībnieki, 450 interesenti piedalījās pārējās aktivitātēs.

Šī centra mērķauditorija ir pārtikas amatnieki – mājražotāji, kurus raksturo: rūpīga gatavošana; vietējas izcelsmes izejvielas;  dabīgi/tradicionāli procesi; roku darbs; unikāls produkts; garša, kvalitāte un raksturs.

Kopš 1996. gada centrs organizē konkursu ziemeļvalstu pārtikas ražotājiem, kur piedalās apmēram 500 produktu no 150 uzņēmumiem. Konkursa mērķis ir attīstīt mājražotāju produktus un uzlabot tos. Konkursā produkti tiek dalīti 7 kategorijās, dalībnieki piesakās 3 mēnešus iepriekš. Dalības maksas ražotājam ir apmēram 500 kronas (ap 50 eiro). Dienu pirms konkursa ražotājs ierodas ar savu produktu vai arī atsūta to ar kurjeru, vai pa pastu, ja iespējams. Konkursā par uzvarētājiem lēmumu pieņem žūrija. Kritēji katrai kategorijai ir atšķirīgi, tomēr galvenokārt tiek vērtēts izskats, struktūra, aromāts un garša. Uzvar tas, kuram ir visaugstākais garšas novērtējums. Visi konkursa dalībnieki saņem pilnīgu novērtējumu ar punktiem un rakstiskiem paskaidrojumiem par katru produktu. Pēc konkursa notiek arī nozares semināri par to, kā produkti tika novērtēti (iespēja uzzināt vairāk par to, kā darbojās žūrija, kā notika vērtēšana un kāpēc uzvarēja konkrētie produkti). Semināros ražotājiem ir iespēja diskutēt un saņemt atsauksmes par saviem produktiem, lai tos pilnveidotu un uzlabotu. Katras kategorijas uzvarētājam tiek piešķirta medaļa, diploms un zelta etiķetes, ko izmantot uz godalgotā produkta. Uzvarētāju sarakstu aktīvi izmanto restorāni, iekļaujot produktus ēdienkartēs. Tas un iespēja iegūt ieteikumus produkta attīstībai noteikti arī ir lielākais ieguvums, lai ražotājs konkursā piedalītos.

Vēl viena no mārketinga aktivitātēm centrā ir kataloga (https://www.mathantverk.se) uzturēšana, kur restorāni un citi interesenti var atrast vietējos produktus, vietējos ražotājus un veikaliņus, kas pieejami uz vietas saimniecībās. Šī kataloga ideja sasaucas ar LLKC nesen izveidoto katalogu www.novadagarsa.lv, kurā aktīvi iesaistās Latvijas ražotāji.

Elīna Ozola,
LLKC Lauku attīstības nodaļas vadītāja

Foto: Elīna Ozola

Foto galerija: 

Pievienot komentāru